کم رویی
مسابقه گویندگی
در این بازی هر کودکی سعی می کند متنی را که از قبل تنظیم شده است بدون اشتباه بخواند (به تقلید از گویندگان اخبار تلویزیون و رادیو). برنده کسی است که مسلط تر از دیگران بوده و کم تر اشتباه داشته باشد.
بازی «مصاحبه تلویزیونی»
یکی از کودکان نقش فیلم بردار را با گذاشتن یک شی بر دوش ایفا می کند و فرد دیگر نقش مصاحبه گر را با گرفتن یک شی به عنوان میکروفن بازی می کند؛ و از بچه های دیگر در رابطه با موضوعاتی که از قبل تنظیم شده است، سوالاتی می کند. از جمله در زمینه ی بهداشت دهان و دندان، رفتار در خانواده، رفتار در مدرسه، اطلاعات عمومی و… .
بازی «نقل خاطره، داستان، شعر، معما و لطیفه»
از کودکان خواسته می شود با آرامش کامل، یکی از خاطرات خود یا داستان و شعری را که به یاد دارند برای دیگر اعضای گروه تعریف کنند. نتیجه گیری از خاطرات و داستان ها با هدایت بزرگ ترها و توسط اعضای گروه انجام می شود.
بازی «چه کسی می تواند دیگران را بخنداند»
یکی از کودکان موظف می شود با انجام حرکات خنده دار، دیگر افراد را بخنداند. از دیگر افراد خواسته می شود در مقابل خندیدن مقاومت کنند، چون برنده کسی است که افراد بیشتری را بخنداند.
بازی «کامل کردن یک داستان»
یک نفر ابتدای یک داستان را تعریف می کند و از کودکان می خواهد که آن داستان را ادامه دهند. مثال: یک روز یک شکارچی در جنگل با یک شیر برخورد کرد … . حالا بقیه ی داستان را یک نفر از کودکان ادامه می دهد و به همین ترتیب بقیه داستان را سایر کودکان ادامه می دهند.
بازی «کامل کردن یک شعر»
یک مصرع از یک شعر خوانده می شود و از کودکان خواسته می شود که مصرع و بیت های بعد را به نحوی که وزن و قافیه به هم نخورد بگویند. برنده کسی است که شعرش نزدیک تر به مضمون اصلی باشد.
بازی «تکمیل جملات»
برای کودکان یک سری جملات ناقص می خوانیم و آن ها باید حدس بزنند که در جای خالی، چه کلمات و جملاتی را قرار دهند (این موارد می تواند در ابتدا، وسط یا آخر جمله باشد) مثال: ……. بارید و تمام لباس هایم خیس شد. / امروز با آنکه …… راه می رفتم به زمین خوردم. / هر کسی که دوست دارد موفق شود باید………
بازی «پاسخ به پرسش ها»
کودکان باید به سوالات مطرح شده پاسخ صحیح دهند.
مثال: – وقتی هوا سرد می شود چه کاری می کنیم؟
– وقتی هوا گرم می شود چه کاری می کنیم؟
– وقتی بنزین خودرو تمام می شود چه باید کرد؟
– وقتی که هوا تاریک می شود چه باید کرد؟
– وقتی می خواهیم خط صاف رسم کنیم از چه وسیله ای باید استفاده کنیم؟ و سوالاتی از این قبیل.
بازی «داستان سازی با تصاویر»
یک سری از تصاویر مختلف را به کودکان نشان می دهیم و از هر کودک می خواهیم برای آن تصویر، یک داستان تعریف کند.
بازی «معلم بودن»
این بازی با توجه به هدف های آن می تواند به شکل های مختلف اجرا شود. ازجمله شیوه ی برخورد با بچه هایی که درس نمی خوانند، روش های تشویق، روش های تنبیه، مشخصات یک معلم خوب، اخلاق و رفتار کلاسی و مواردی از این قبیل، که همه به شکل نمایشی قابل اجراست. کودکان باید نقش های مختلف را بازی کنند تا به درک احساسات دیگران نائل شوند.
منابع:برگرفته ازوب سایت اکسیر
درباره این سایت